Iedere docent of begeleider heeft er mee te maken: Lawaai tijdens je les. Maar hoe zorg je er nu voor dat de groep stil wordt zodat jij rustig je verhaal kunt doen?
Probeer het STILTE woord dan eens.
Wat houdt het in? Je vraagt de grootste kwebbel of kletskous om een woord te bedenken die jij roept zodat iedereen weet dat er stilte moet zijn. Onze ervaring leert dat dit hele grappige woorden oplevert. Uiteraard houd jij de regie.
Kletsrondje
Voor aanvang van de les doen we een kletsrondje. Iedereen staat in een kring en als docent/begeleider zeg je dat je één keer vraagt om stilte. Als dat niet gebeurt, dan wordt het stiltewoord gebruikt:
Wat wordt het ‘stiltewoord’ voor vandaag? Vraag iedere week iemand anders om een woord de bedenken.
Dan de tweede vraag: Wat als er dan nog steeds gepraat wordt of er wordt bijvoorbeeld nog met de bal gestuiterd?
Beloon de groep!
Wij zijn voorstander van om de groep een beloning te laten bedenken als ze daadwerkelijk stil zijn, maar deze beloning moet wel gerelateerd aan je les zijn. Een voorbeeld: Een leuke spelvorm om de volgende les mee te beginnen. Iets dat je kunt verwerken in je volgende les, heb je direct leuke input!
Werkt dit nog niet werken (wat wo ons haast niet voor kunnen stellen)? Dan kun je altijd nog met een ‘straf’ werken. Bijvoorbeeld niet meedoen aan de spelvorm de volgende keer.
Gehaktbal!
Zo zul je merken dat je als trainer ineens: ‘Gehaktbal’ roept, iedereen weet wat er bedoeld wordt. Dat kom je les ten goede en onze ervaring is dat de kinderen het ook nog eens leuk vinden!