Als je voor een groep staat is het belangrijk dat je de leiding hebt. Nu vertelden we je al eerder dat het Stilte-woord hierbij kan helpen, maar er zijn nog een aantal tips die we graag met je delen om beter te leren sturen en te coachen tijdens je les. Vorig jaar bleek uit onderzoek al dat kinderen minder goed zijn gaan gymmen, dat is een zorgwekkende ontwikkeling.
- Stel doelen op
Dat kunnen doelen zijn voor jezelf, maar ook doelen voor je leerlingen. Wat wil je zelf vandaag bereiken? Wat wil je dat je leerlingen vandaag bereiken? Knip deze doelen vervolgens op in deeldoelen. Dat houdt in dat je van iedere doel kleinere doelen maakt. Op die manier haal je makkelijker succes en dat zal ervoor zorgen dat zowel jezelf als de leerlingen gemotiveerden zijn om aan de slag te gaan.
- Deel je les op in segmenten
Het is aan te raden om je les op te delen in segmenten. Wat dat precies inhoudt? Je moet je les opknippen in delen. Kies eerst voor een warming-up waardoor iedereen lekker warm kan worden. Vervolgens bepaal je de kern van je les. Deze kun je opdelen in 2 of 3 delen. Als laatste doe je natuurlijk een leuke afsluiting. Segmenten aanbrengen zorgen voor structuur. Op deze manier heb je een vaste opbouw waar jij en je leerlingen aan zullen wennen!
- Plaatje, praatje, daadje
Laat eerst het spel zelf zien. Personal training kan erbij helpen dat je zelf beter spellen kunt doen (tip: Optimum Change Rosmalen). Het principe van personal training kan je ook toepassingen op je leerlingen tijdens het ‘daadje’. Voor het daadje komt uiteraard eerst nog het praatje. Het praatje is de toelichting die je geeft op het plaatje. Door dit te doen, zullen spellen en oefeningen sneller begrepen worden en is de kans een stuk groter dat je de gestelde doelen uit tip 1 haalt!
En nu is het tijd om aan de slag te gaan. We zijn benieuwd of deze tips jou voort helpen om betere sturing en coaching aan je les te geven!